pátek 6. února 2015

Parmazánové "sušenky"

Alébrž vánoční "sůloví", jak tomu říká Karolína, díky které jsem zjistila, že o Vánocích existuje k zakousnutí i něco, co v sobě nemá tunu cukru :) Na Vánoce jsme je dělali ve formě rohlíčků a zmizely z tácku vždycky jako první (což je záruka kvality :-D ) a když jsme na ně po svátcích dostali zase chuť, už jsem je vykrajovala obyčejnými tvary. Rozhodně ale nedoporučuju tvary nějak složité, protože s tímhle těstem by to bylo spíš za trest, ale obyčejná kolečka a čtverečky posloužily moc dobře! Takže bereme do ruky chytré stroje - v tomhle případě nějaký hnětač a pustíme se do toho:




Těsto - celá dávka, v závorce dávka dvoutřetinová:
  • 400 g hladké mouky (267 g)
  • 330 g studeného másla (220 g)
  • 2 žloutky (zůstávají 2)
  • 6 lžic smetany ke šlehání (4 lžíce)
  • 2 lžičky soli (1,5 lžičky)
  • 50 g parmazánu (100 g)
Všechny přísady kromě parmazánu dáme do hnětače a necháme trošku zpracovat a pak se do těsta dáme rukama, nejdřív ale přisypeme najemno nastrouhaný sýr a zapracováváme, až máme krásné těsto. To necháme hodinu odpočívat v lednici, aby máslo zase ztuhlo a dalo se s těstem hezky pracovat. Po hodině vyvalujeme těsto na válu podsypaném moukou (těsto hodně lepí) a válíme docela vysoké. (Já osobně jsem nikdy nebyla schopná vyvalovat od oka "na půl centimetru" a podobně, takže moje rada zní - prostě to vyválejte na silno! ;) )
A pak už pečeme na 160°C asi 16 minut, ale POZOR! Je třeba rozhodně hlídat! Vytahujeme z trouby, až jsou lehounce narůžovělé, venku na plechu ještě trošku dojdou, tak aby nebyly spálené.

Poznámky
  • Celou dávku těsta rozdělila původní kuchařka na 3 části a z každé upekla jiný druh sůloví, nám ale nejvíc zachutnalo tohle, takže jsme si dávku odměřili rovnou dvoutřetinovou a se zbytkem jsme se nepárali :)
  • Co se týče sýra, nejlepší je opravdu parmazán nebo sýr parmazánového typu (třeba Grana Padano - ten mi přišel dokonce ještě lepší!)

Tyhle "sušenky" měly velký úspěch nejen u rodiny, ale i u přátel a na nátlak (samozřejmě pozitivní a vítaný!!) jsem recept prostě MUSELA publikovat, když je TAK dobrý! :) Tak doufám, že zapůsobí i na vás a na vaše přátele, já po své dávce slyšela jen mlaskání a nádherné "mňaaaaaaam, dáš mi recept?" ;)

4 komentáře:

  1. Nevím proč, ale po vyndání z trouby ze sušenek byly placky..ale chutnaly skvěle!

    Claudia Zalla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou opravdu skvělé, že? :) Mám radost, že chutnaly, ač byly placaté.. marně přemýšlím, čím to mohlo být..nedostatečně vychlazené máslo? Moc sýru? Je to záhada, snad příště dopadnou tvarově líp, držím palce!

      Vymazat
    2. děkuji za nápad, ještě prosím o informaci (možná se ptám zbytečně, ale....) jsou trvandlivé jako cukroví?
      děkuji moc, Alena

      Vymazat
    3. Podle mého názoru není žádná otázka zbytečná :) vydrží docela dlouho, každopádně tak dlouho jako normální cukroví bez krému. Na Vánoce vždycky uděláme velkou hromadu a skladujem přes celé svátky a postupně ujídáme :) takže minimálně 14 dní v chladu určitě ;)

      Vymazat