čtvrtek 1. ledna 2015

Domácí arašídové máslo

Peanut butter. Arašídové máslo. Úplně první jsem domů přivezla z Anglie a od té doby je u nás v ledničce vždycky! Mamča si ho naprosto zamilovala a musím říct, že když má člověk "na něco chuť", tak zrovna arašídové máslo je super, protože je jak sladké, tak i slané zároveň a prostě ty chutě zažene :) Až nedávno jsem navíc zjistila, jak je tohle máslo strašně zdravé (a arašídy obecně), jak by se mělo jíst před cvičením, protože dodá hromadu energie a je plné vitamínů.
Jenomže takové kupované burákové máslo vyjde na docela dost peněz, když ho kupujete častěj. Tak proč si nevyrobit vlastní domácí? Je to sice malinko fuška, ale za ten výsledek to rozhodně stojí! Jedno takové dostala mamča letos od Ježíška.
A jak si můžete všimnout, máme tu i vlastní vyrobenou etiketu z minulého článku (samozřejmě černobílou, já to říkala! A naživo vypadá daleko líp :) )  http://haninsvet.blogspot.cz/2014/12/vlastnorucne-vyrobene-etikety.html

Suroviny:
  • 500 g arašídů (z nichž asi 1/5 nasekejte nahrubo, pokud máte rádi máslo s kousky)
  • + případně: 2 lžíce slunečnicového oleje, lžičku soli (pokud budete mít nesolené arašídy) a na lehké doslazení hnědý cukrt/med/javorový sirup (od každého zhruba 2 lžičky, záleží na chuti samozřejmě)
  • a samozřejmě nezapomenout nějaký mixér
Jednodušší recept na suroviny snad už ani neexistuje! Najdete hromadu verzí s různým množstvím ingrediencí (někteří dělají máslo POUZE z arašídů a nic nepřidávají), já konkrétně jsem tohle máslo dělala ze solených arašídů (konkrétně těch výborných a nejlepších z Lidlu), takže jsem sůl už nepřidávala a přilila jsem taky olej. Doslazování a olej jsou dobrovolné, protože arašídy pustí oleje dost a sladké jsou taky, takže záleží pouze na chuti, já přidala asi lžičku javorového sirupu (ale být to jenom na mé chuti, přidala bych ty lžičky aspoň dvě! :) ).
Nejnáročnější na tomhle receptu je mixování. Nejlepším nástrojem je takový ten drtič (nebo sekáček), třeba takový, jako je na obrázku.

Takže do drtiče hodíme zbytek arašídů (nebo celý balík, jestli jste se rozhodli pro hladké máslo) a začneme mixovat. Nejmíň 15 minut. Uf..... Ideální je vždycky chvilku mixovat a pak nechat drtič odpočinout, aby se vám nestalo to, co mě - že jsem ho lehce zavařila a musela jsem přestat (takhle vypadá po cca 10 minutách intenzivního mixování bez přestávky a ještě by potřebovalo, ale nemohla jsem riskovat totální odrovnání, to jistě uznáte! :-D ). Proto mám máslo ne uplně hladké, ale věřte mi - mixujete a pořád to nevypadá a najednou to změní texturu. Mezi mixováním je také dobré směs sem tam promíchat.
A pokud opravdu vydržíte, dočkáte se hlaďoučké hmoty, přesně takové, jakou najdete v obchodě. Do hotové směsi přidáme předpřipravené nasekané kousky, pořádně zamícháme už ručně a celou směs dáme do nějaké hezké skleničky ideálně s vlastní etiketkou ;) Jako dárek se mi tahle dobrota opravdu osvědčila, mamča dokonce říká, že chutná daleko líp, než to kupované :) a jako bonus navíc víte, co do něj dáváte a nemáte tam žádné přidané konzervanty nebo jiné věci!
A ještě poslední poznámka na závěr - máslo je třeba skladovat v lednici, kde by mělo vydržet (pokud neskončí v břiše) takové 2-3 měsíce :)

1 komentář:

  1. Jojo, potvrzuju, že je úúúúžasné a dobroučké!!!! Mňaminka veliká, děkuje maminka!!! :-D

    OdpovědětVymazat