pátek 18. listopadu 2016

Dýňové sušenky

Taky už na vás dýchly Vánoce? Na mě každý rok jako první zapůsobí vánočně ty obrovské nazdobené stromy v nákupních centrech. A vánoční světýlka v ulicích. A plakáty na vánoční trhy. A... dýňové sušenky. Je v nich totiž hromada koření, které se přidává do perníčků, takže jejich vůně vás chtě nechtě prostě vánočně naladit musí :) Takže doufám, že jako správné hospodyňky a správní hospodáři jste si z velké úrody dýní uvařili a zamrazili dýňové pyré!
A až tyhle sušenky strčíte do trouby, můžete si uvařit čaj, sednout si a začít už konečně sepisovat dopis pro Ježíška. Já mám těch přání nashromážděných za celý rok dost, takže mi to vydrží na upečení i dvou várek ;)

Suroviny:
  • 2 vejce
  • 150 g třtinového cukru
  • 2 hrnky hladké mouky (případně hrníček hladké a hrníček špaldové/celozrnné/…)
  • 1 ¼ lžičky prášku do pečiva
  • 1 lžička sody
  • 1 lžička mleté skořice
  • ¼ lžičky mletého zázvoru
  • 1/8 lžičky mletého hřebíčku
  • ½ lžičky soli
  • ½ hrníčku oleje
  • 1 lžička vanilkového extraktu
  • 1 hrníček (cca 215 g) dýňového pyré
  • případně kvalitní hořká čokoláda nasekaná na kousky nebo oříšky různého druhu
Postup:
V mixéru ušleháme vejce s cukrem a mezitím si odvážíme a prosejeme mouku se solí, sodou a práškem do pečiva a vším kořením. Kdo nemá doma všechno koření koupené mleté a nemá ani hmoždíř, může použít i koření do perníku, které se složením zase tak moc neliší :)
Do vyšlehaných vajec s cukrem přidáme olej, vanilkový extrakt a dýňové pyré a promícháme. Poté přidáme suchou směs a na závěr případně oříšky s čokoládou. 
Těsto je ve výsledku hodně řídké, ale nezahušťujte, po upečení zůstanou sušenky pěkně měkké a neztvrdnou.
Na plech s pečícím papírem dáváme (ideálně dávkovačem na zmrzlinu nebo případně i vykrajovátkem na meloun) kopečky, dostatečně od sebe, protože se opravdu hodně zvětší - dávkovačem na zmrzlinu mi vznikly sušenky velké jako dlaň, ale jelikož tam máme málo cukru, zdravější mouku a samozřejmě dýni, nemusíme cítit tolik výčitky že mlsáme ;). Pečeme na 165-170°C cca 15-18 minut (opět podle velikosti sušenek). 
Kdo by chtěl ozdobit jako já, připraví si běžnou polevu na perníčky (už jsem říkala, že ke mě přišla vánoční nálada přece!!) 
  • zhruba 1 bílek
  • 200 g moučkového cukru
  • pár kapek citronové šťávy
  • a v tomhle případě ještě štědrou dávku skořice
Zapojíme svaly a mícháme do zhoustnutí. Poté cukrářským sáčkem tvoříme na sušenkách spirálky a necháme zatuhnout.

Myslím, že tohle je ideální recept na období přechodu z podzimu do vánoc a hlavně - jak už jsem říkala - ideální na napsání dopisu Ježíškovi :) 
Těšte se na Vánoce aspoň z poloviny tak, jako já a mějte se krásně!


Žádné komentáře:

Okomentovat