pondělí 1. ledna 2018

Žloutkové řezy

Tak tu máme Nový rok. Už zase.. kam se ten starý poděl je mi velikou záhadou, hlavně poslední půlrok proletěl kolem jako voda a já se ani nestačila zastavit a ohlédnout.. 
Přináším vám tedy první recept nového roku - klasiku, kterou miluju, kterou dělávala moje babička, na kterou jsem každé Vánoce vzpomínala a kterou jsem letos začala dělat i já sama.
Při vzpomínce na žloutkové řezy mě vždycky přepadne určitá nostalgie, nikdy jsem ale neměla odvahu se do nich pouštět, protože jsem si říkala, že jsou určitě strašně těžké a nepovedly by se mi. No ale kdeže! Recept je naprosto bez problémů, teda jediný problém bych viděla, a to v množství cukru, protože po zakousnutí vás čeká mírná cukrová smrt :-D já jsem z dávky cukru do těsta odebrala půlku dávky cukru a ještě bych ji klidně snížila, protože naopak z polevy se cukr odebírat nedá - potom by ve výsledku neudělala kýžený efekt. Všechno je ale na vaší chuti, naši chlapi zase mají rádi hodně sladké, tak jsem kompromisně odebrala cukru jen půlku, aby se zase nezlobili oni :)

BUDEME TEDY POTŘEBOVAT:
Na těsto:
  • 210 g másla
  • 105 g cukru (uvádím už polovičku z původní dávky)
  • 230 g mletých ořechů, případně kokosu
  • 110 g hrubé mouky
  • sníh z 5 bílků

Na polevu, která se potírá ještě na HORKÝ korpus:
  • 5 žloutků
  • 210 g moučkového cukru (neubírat)
  • 1 vanilkový cukr

Postup je opět velice jednoduchý - na těsto ušleháme bílky s trochou soli, v jiné míse smícháme ostatní suroviny (doporučuju použít ořechy a ne kokos, s těma ořechama je to ta pravá klasika :) ), do nich potom postupně a opatrně vmícháme sníh z bílků.
Dáme péct na větší plech na 180°C na cca 10-15 minut - tady záleží nejen na vaší troubě, ale taky na výšce plechu a tedy tloušťce těsta. Já jsem řez dělala na normální velký plech, tudíž vrstva těsta byla docela nízká, tedy i rychleji upečená.
Asi 5 minut před vyndáním z trouby uděláme polevu - šleháme žloutky s cukry do té doby, než směs nezesvětlá a nenabyde, měla by být hladká a táhnout se. 
Po vyndání korpusu z trouby HNED potíráme polevu na korpus, a to z toho důvodu, aby se poleva takzvaně přicucla k těstu a aby se žloutky zatáhly.
Necháme vychladit a ztuhnout, krájíme až je poleva ztvrdlá. Na krájení si namáčíme pilečkový nůž do horké vody a opatrně řez krájíme, s horkým nožem to jde ale opravdu krásně :)

A já vám všem do toho nového roku přeju hodně sil, hodně zdraví, hodně chuti na mlsání a radosti z pečení. Ať je kolem vás jen samé dobré a ať vám všechno vychází ;)
Krásný nový rok!

Žádné komentáře:

Okomentovat